zaterdag 23 juli 2011

My songs for inspiration #001

“My songs for inspiration” Is  een vaste rubriek op “WritingAnn” zoals jullie waarschijnlijk niet onopgemerkt is gebleven, is muziek hét hulpmiddel – in mijn geval – als het op schrijven aankomt. Het zorgt nét voordat extra beetje gevoel waardoor ik de snaar net wat beter weet te raken.
Ik heb dus ook een playlist met een paar honderd songs. Ik zal hier dus ook toelichten en per keer een aantal songs behandelen. Het geeft een leuk kijkje in mijn schrijfproces, en misschien heb je zelf ook wel wat aan mijn “Muze songs.”

I hope ya enjoy you’re stay!


Dit is wel absoluut, my number one. Vandaar dat ik ook met trots dit nummer, als eerste vermeld. Credits to a friend: Dankzij haar heb ik dit nummer leren kennen.

Lost verwoord voor mij exact de gevoelens van Jack, een van de hoofdrollen in mijn manuscript. De pijn, wanhoop en bovenal de liefde die ik door dit nummer voelde, onbeschrijfelijk. De meeste nummers die ik luister tijdens het schrijven – of ’s ochtends in de bus, tijdens het hardlopen… Eigenlijk wat ik altijd luister – beschrijven maar een bepaalde scene of een bepaald stuk in mijn manuscript. Maar dit nummer verwoord gewoon het overgrote gedeelte van mijn verhaallijn. En aangezien het boek is geschreven vanuit Aimee’s - miss Le Main Character! - perspectief én vanuit de ik-vorm. Leer je geen enkel karakter zo goed kennen als Aimee. Het was dan ook een total relieve, dat dit nummer op mijn pad kwam. Ik leerde Jack zo veel beter kennen en kan op die manier zijn gevoelens en acties beter in beeld brengen.

Bedankt Within Temptation, voor dit prachtige nummer, dat ervoor zorgde dat mijn inspiratie en inlevingsvermogen verder reikt dan de uithoeken van de melkweg.

Fav' quotes:

“She’s lost in the darkness, fading away,
I’m still around here, screaming here name.”

Deze quote komt dus echt letterlijk voor in mijn manuscript. Het grappige is wel, dat ik deze scene(s) – hij komt zo af en toe terug – al wel had uitgedacht voordat ik het nummer hoorde.

“She’s haunting my dream world, try to survive,
My heart is frozen, I’m losing my love.”
Hier draait het dus om. Aimee die wanhopig probeert te ontdekken wat er mis is met Jack.
Maar – die hier dus nooit en te nimmer aan toe gaat geven. Ik moet bijna letterlijk mijn vingers er af eten om te voorkomen dat ik een van deze prachtige scènes blijf herschrijven omdat die scènes, in combinatie met dit nummer me blijven fascineren.

“But don’t want to fail her.”
Ook typisch. Het is nogal een vicieuze cirkel waar de twee tegenpolen in belanden, maar het komt er op neer dat Jack haar niet teleur wilt stellen – maar dat stiekem toch elke keer doet.
“I’m trying to reach her, I feel that she yearns.”
Dit heeft denk ik geen verdere uitleg nodig. Zie bovenstaande quote!
“I walk against the strain,
Fight for what I believe in.
I run towards the end,
Trying not to give in.”
Een typisch voorbeeld van Jack’s ietwat gespleten persoonlijkheid. Ik heb nog nooit een karakter gehad wat zo tegenstrijdig is. Ik ben Within Temptation écht dankbaar, ik ben Jack een stuk beter gaan begrijpen J.
Twee zielen, één man één vrouw, één liefde. E.X.A.C.T.L.Y.

Dit past dus ook precies in die vicieuze cirkel waar Aimee en Jack in terecht komen. Natuurlijk is het idee wat ik bij Jack’s stem heb, niet zo rauw en is Aimee’ stem niet zo melodieus en zangerig als die van Amy-Lee, maar als ik mijn ogen sluit en naar de tekst en de melodie luister, I totally got it! De combinatie van deze twee stemmen vind ik erg mooi, juist die afwisseling biedt mij, als de schrijfster, juist die perspectieven die ik wil zien; Ik zie het namelijk uit beide perspectieven tegelijk. I’m thankfull, y’all. Prachtig nummer.
“I wanted you to know, that I love the way you laugh,
I wanna hold you high and steal your pain away.”
Elkaars pijn stelen, diep van binnen willen ze het, Aimee en Jack – bedoel ik. Liefde, verlangen, pijn. I love it.
“Cause I’m broken, when I’m lonesome.”

Dit heeft geen verdere uitleg nodig. Gebroken door eenzaamheid, it’s a sad fact.
“You've gone away, you don't feel me anymore.”

Dit is eigenlijk tegenstrijdig met de scene die me hiervoor inspireert, maar toch plaats ik hem. Het gaat meer om het ‘gevoel.’ Het is het laatste zinnetje in het liedje en het eindigt echt op zo’n aflopende manier, dat ik er een hoop aan heb gehad.

Ik laat er geen twijfel aan over dat ik Within Temptation een geweldige band vindt. Hun muziek is zowel ruw als gracieus en daar hou ik van!  Zo ook dit nummer, het is heel klein, gracieus en dromerig. De overgang van dromen naar werkelijkheid wordt op een gegeven moment heel wazig. De vraag die in dit nummer wordt gesteld; “Is it a dream?” Is dus ook erg toepasselijk. Op een vreemde manier doet dit nummer me op de een of andere manier denken aan ballerina’s in roze tutu’s. Geen idee waar het vandaan komt, maar een van de karakters is een ballerina’s, maar dat is een verborgen feitje J. Ohja, en kauwgum. Roze Bubblicious kauwgum.

“The chains to my life are strong but soon they'll be gone.”

Geketend aan het leven, regels, procedures en normen en waarden. Dat is het probleem bij sommige karakters. But soon they’ll be gone; If you know what I mean, guys!

“Is it a dream?
All the ones I have loved calling out my name.”

Is het allemaal een droom? Dat moet eerst nog maar eens blijken J! Er komt dus letterlijk een passage voorbij waarin iedereen wanhopig zoekt naar Aimee, haar roept en smeekt. Maar ze verstopt zichzelf in haar pijn en verdriet en sluit zich hier volledig voor af. Daardoor gaat ze zelfs vergeten wie er echt toe doet.



Oke, ik weet dat het orgineel van Britney Spears is. Maar Sam Tsui heeft dit nummer zoveel meer gevoel en dimensie gegeven! No offense; het orgineel vind ik ook leuk. Maar dan die prachtige stem, met die piano op de achtergrond, it tears me apart. Het orgineel klinkt meer als een verlangen – meer een lust – naar lichamelijke liefde. Maar de stem van Sam Tsui in combinatie met een andere melodie. dat geeft het meteen een hele andere vorm. Nu doet het me meer denken aan twee mensen die hopeloos naar elkaar verlangen, maar door de wet der levens niet samen kunnen zijn. Kijk dat, klinkt mij een stuk leuker in de oren J.

“If I said my heart was beating loud,
If we could escape the crowd somehow.”

Moet ik hier iets aan toevoegen? Dit moet een inspiratie voor iedereen zijn! Ik kan me niet bedenken dat deze quote iemand niet inspireert!

“There’s a spark in between us.”

There’s more than a spark, my dear. Er is in zekere zin liefde, maar ook intriges, bedrog, jaloezie en haat. Oh, en ik wil niet teveel verklappen – wat ik ook zeker niet ga doen J - maar er is nog heel veel meer!

Ondanks het nummer qua tekst niet echt relevant op mijn manuscript is, is de sterke opbouw in dit nummer dat wel. Het bezorgd me gewoonweg kippenvel hoe het klein begint en op een prachtige manier groot wordt.

“Running through the monsoon,
Beyond the world,
Til' the end of time,
Where the rain won't hurt.”


Prachtig, toch? Dit roept bij mij een soort van magie op. Een magie waardoor je gaat geloven dat alles mogelijk is, zolang je maar gelooft. En daar ben ik stellig van overtuigd! Daarom hoort dit nummer er absoluut bij J.

Ik hoop dat jullie dit een leuk kijkje in mijn schrijversleven vinden en er ook inspiratie aan op doen. Ik hoor het graag als jullie nog soort gelijke nummers weten (Beware: Ik heb een playlist van een paar honderd songs, dat kan betekenen dat ik het misschien al wel ken.) dan hoor ik graag van jullie.

Leave a message,

Joanne.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten